Sunday

♥♥♥...J i w A k A c A u..♥♥♥

Assalamualaikum..anda semua sht ke ?..sblm aku brleter panjang ,trlebih dahulu aku nk ucapkan ribuan terima kasih kpd sesiapa yg singgah kt blog DUNIABATINKU ini..Aku pun dh lame x buat entri baru pasal kehidupanku sehari2.Aku create blog ni hanye skadar berkongsi suka duka perjalanan hidup aku dgn anda semua.Tp aku x pasti sama ada,ada ke tidak org yg sudi mebaca coretan2 karut marut aku kt sini.Kt blog aku ni ,xde pun kisah2 yg hangat pasal sesiapa,bkn hobi aku bercerita aib org yg ada di sekeliling aku,aku buat entri pasal keluarga aku dan hidup aku aje...*aku bdk baik cuma kdng2 noti2 skt tu normal la kn...huhu.Sepanjang minggu lps aku tidak menjenguk langsung blog usang aku ni,bkn xde cerita nk di kongsi cuma masa x menginzinkan aku aje untuk online..kebetulan plk abg2 aku & fmly dia datng dr kota bharu & P.Pekan..so kena bg layanan yg terbaik la kn..adik bradik tu..layan cincai2 nati,mahunye diorng x nk datng lg rmh aku lain kali. !!..Yang nk di jadikan cerita plk..2 fmly skali datng tu..huhu..meriah gile.Rasa mcm aku buat kenduri kt kampung plk...Bila la saat2 tu datng lg...??..kpd abg2 & kakak2 & ank2 sdaraku,maafkan ciksu jika layanan kami sekeluarga tidak sempurna di mata kalian semua. Pasal makan minum untuk tetamu aku masa tu ..biasa2 aje..ala kadar org tua ckp..aku bknnye pro sgt dlm menyediakan masakan2 yg sdp2..yg simple2 tu blh la..cuma kelam kabut skt sbb stok2 brng2 dapur khabisan masa tu,trpaksa tinggalkn tetamu utk rushing ke shopping komplek..nasib ada suami yg understanding  wlupun kdang2 nmpak muke dia mcm stress skt..huhuhu.fhm2 ajelah aku,bila kalut2 smua benda dh jd x tratur..Tp syukur la semuanye aku & suami dpt handle.Bila aku muhasabah diri blk,sikit2 aku ada trikut perangai my father a.k.a.cik..aku panggil cik kt ayh aku..bg  tau anda semua senang nk fhm bc entri aku ni yea..cite pasal cik aku, dia suka sgt bila org dtng rmh kami..suka sgt meraikan tetamu..wlhal org tu br beberapa minit dia kenal...tetamu x sempat panas punggung dia sibuk suruh mek aku hidang air la..siap pesan lg kalu ada kuih2 bwk kuar..dan tgk pd masa org tu dtng rmh aku,jika masa lunch..x keberatan dia jmput org tu lunch kt rmh kami.Kadang2 segan jgk dgn perangai cik aku tu, bkn ape untuk raikan tetamu semestinye kita kena sediakan mknan2 yg best2 skt dr biasa tp blh plk dia ckp xpe...apa yg ada itu la rezeki kite & org tu...trpakssaaa la kami ikut.Sesuai jgk dgn mek aku..mek plk jenis yg sentiasa brsedia dgn stok2 makanan kt dapur dia tue..huhu..khususnye lauk2 basah.Kalu ada org datang rmh aku bile2 masa je...mesti org tu xkn kelaparan..walaupun mulut mek aku ckp xde lauk tp akhirnye ada bile di korek2nye...*selongkar peti ais laa...wei..jgn fikir korek lain plk yea..Itulah peragai mak bapak aku ttg raikan tetamu ,aku ni pon mcm tu jgk bila tetamu datng rasa sronok tambah2 bila kite dapat sediakan apa2 makanan utk di makn sama2,mek aku ckp raikan tetamu datang rmh kite,kite akn dimurahkan rezeki..semoga bertambah2lah rezeki kami sekeluarga...AMIN !!
Nak share la skit ni..masa abg2 aku & kakak2 aku dtng minggu lps aku adalah buat kuih skt..kuih tepung pelita..kuih febret aku ni,masa kt kg dlu2,bile pegi kedai minggu *kedai NAK...aku xkn trlepas beli kuih ni,mek aku pun suke tp yg di jual tu kecil2 je,mkn 5 biji pon x rasa lg..ni aku buat dlm magkuk besau bg puas abg2 & kakak2 aku bila mkn..huhu..Aku ingtkn susah nk buatnye rupenye senang aje pun,maklum la dh lame x tgk mek aku buat tepung pelita ni..masa kecil2 dl ada la tgk..skrng mek aku dh pencen dlm bab2 buat kuih ni...x berbaloi katenye,xde org nk mkn sgt sbb kt kg tggal mek aku, cik aku & ank sdara ku sorng..Resipi kuih ni aku ambik kt sebuah blog msk2..lupe plk name blog tu,maaf yea puan blog...halalkan resipi yg sy ambik ni yea...huhu.Ni resipinye yea..sape2 yg tringin tu..cuba buat la yea...mmg puas hati dpt mkn kuih yg d buat sndiri..

LAPISAN HIJAU
1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
1 cawan gula
7 cawan air daun pandan *aku pakai pandan emulco je

~Larutkan bhn2 di ats api yg sederhana sehingga mendidih & berkilat 
~Padamkn api dan tuangkn ke dlm bekas2 kecil yg cantik2 *separuh bekas aje tau

LAPISAN PUTIH
3/4 cawan tepung beras
1/2 sudu besar tepung jagung 
7 cawan santan 
1/2 sudu garam

~Larutkan semua bhn2 di ats api yg sederhana sehingga mendidih & berkilat
~Padamkan api dan tuangkn adunan di ats lapisan hijau td
~Sejukan sebelum di hidangkn.*letak dlm fridge,besstttt 

Gile punye besau mangkuk,abis 1 mangkuk ni
mmg tertdo la jwbnye..

Nasi Lemak Untk sarapan pg tue..

Okeylah..,stakat ni la dl kisah2 aku yea.nti aku update lg entri aku ni
mata dh ngatok,lg pun ada tgn brlingkr kt pinggan ni..rimasss ehhh nk taip lebih2 !!..
*dlm ati suke..kikiki..
gd nite semua..moga mimpi indah2.


~m a w a r h u t a n~

No comments:

Post a Comment